Hoe werkt Google Ads?

Google Ads werkt op basis van een pay-per-click (PPC) model, waarbij adverteerders bieden op zoekwoorden en betalen voor elke klik op hun advertenties. Je kan advertenties maken in het zoeknetwerk, display netwerk of shopping netwerk. De advertenties worden weergegeven in de zoekresultaten van Google en op andere Google-eigendommen en partnerwebsites. 

 

Google Ads is een krachtig platform dat, mits goed gebruikt, kan helpen om jouw zichtbaarheid online te vergroten, verkeer naar jouw website te leiden en uiteindelijk jouw verkoop of andere bedrijfsdoelstellingen (contactformulier of afspraken) te verhogen. Het vereist echter voortdurende monitoring en optimalisatie om de beste resultaten te behalen. Je moet er echt iets voor doen.

 

Ziehier in het kort de stappen die je moet doen:

1. Account aanmaken

Je begint met het aanmaken van een Google Ads-account. Dit kan je doen door je aan te melden bij Google Ads. Hiervoor dien je een e-mailadres en een bedrijfswebsite te hebben.

2. Campagne opzetten

  • Campagnetype bepalen: Bepaal waar je jouw advertenties wilt tonen: op Google zoeknetwerk, het Display Netwerk, Shopping, YouTube, e.a.;
  • Doel(en) stellen: Kies wat je met jouw campagne wilt bereiken. Wil je meer websitebezoeken, meer telefoontjes, meer bestellingen, meer nieuwe klanten of meer winkelbezoeken.
  • Targeting en biedingen: Stel in op wie je jouw advertenties wilt richten: waar (geografisch), wanneer (dag, tijd) en hoeveel je bereid bent te betalen per klik (CPC) of per duizend vertoningen (CPM).

3. Advertentiegroepen en trefwoorden

  • Advertentiegroepen: Maak advertentiegroepen met één of meerdere responsieve advertenties die gericht zijn op de door jouw gekozen trefwoorden.
  • Trefwoorden kiezen: Selecteer trefwoorden (ook “zoekwoorden” genoemd) die relevant zijn voor jouw product of dienst. Jouw advertentie worden getoond wanneer mensen op Google zoeken naar deze trefwoorden (zoekwoorden)

4. Advertenties maken

  • Advertentietekst schrijven: Maak aantrekkelijke en unieke advertentieteksten die duidelijk maken wat je aanbiedt en waarom mensen op jouw advertentie moeten klikken. Jouw advertentie moet relevant zijn en gericht zijn op jouw doelen.
  • Advertentie-items: Voeg extra informatie toe aan jouw advertenties, zoals telefoonnummer(s), extra websitelinks, locatiegegevens, product of bedrijf highlights, relevante afbeeldingen, logo(s) om de zichtbaarheid en effectiviteit te verhogen.

5. Biedingen en budget

  • Biedstrategie kiezen: Kies een biedstrategie op basis van jouw doel(en). De biedstrategieën zijn:  kosten per klik (handmatige CPC), klikken maximaliseren, maximaliseren van conversies of van conversiewaarden, doelvertoningspercentage,  kosten per acquisitie (CPA), of return on ad spend (ROAS).
  • Dagbudget Instellen: Stel een dagelijks budget in dat je bereid bent te besteden. Google Ads zal je advertenties verspreiden om je dag budget zo effectief mogelijk te gebruiken.

6. Advertenties beoordelen en lanceren

  • Na het instellen van jouw campagne en advertenties, beoordeelt Google deze op naleving van het beleid voordat ze live gaan. Meestal na een paar uurtjes.

7. Prestaties Monitoren en Optimaliseren

  • Resultaten analyseren: Eénmaal alles online staat, is het zeer sterk aangeraden om alles regelmatig op te volgen en om de resultaten te analyseren. 
  • Aanpassingen doen: Optimaliseer jouw campagnes door aanpassingen te maken aan biedingen, trefwoorden, advertenties enz. om de prestaties van jouw Google Ads Account te verbeteren.