Wat is Google Ads?

Google Ads, voorheen bekend als Google AdWords, is een online advertentieplatform ontwikkeld door Google, waar adverteerders bieden om hun advertenties (diensten, producten, video's) te vertonen.

 

De advertenties kunnen vertoond worden in de zoekresultaten van Google (zoeknetwerk, display netwerk en shopping) en op niet-zoekwebsites, mobiele apps, en video's.

 

In het kort een overzicht van de verschillende mogelijke advertenties op Google:

1. Zoekadvertenties

Dit zijn de meest bekende advertenties van Google Ads. De advertentie ( gesponsorde tekstadvertenties) verschijnen boven of onder de organische zoekresultaten op Google wanneer mensen zoektermen gebruiken die gerelateerd zijn aan de producten of diensten van de adverteerder. M.a.w. de advertenties worden getoond wanneer de mensen effectief zoeken naar jouw dienst of product.

2. Display Netwerk

De advertenties worden vertoond op een netwerk van sites (denk maar aan dagblad-websites) buiten Google. Deze display advertenties kunnen tekstueel of visueel (banners) zijn.  

3. Shopping-advertenties

Voor e-commerce bedrijven (webshops) biedt Google Ads speciale shopping-advertenties die productafbeeldingen, prijzen en bedrijfsnamen rechtstreeks in de zoekresultaten tonen, wat gebruikers helpt snel producten te vergelijken en te kopen.

4. Video-advertenties

Deze advertenties worden getoond voor of tijdens YouTube-video's of op Google Display Netwerk websites. Deze  zijn vooral nuttig voor merkbekendheid of naambekendheid.

5. App-advertenties

Google Ads kan ook worden gebruikt om mobiele apps te promoten, waarbij de advertenties verschijnen in  het Google zoeknetwerk, het Display Netwerk, op YouTube of in andere apps.

Het probleem is dat Google laat uitschijnen dat het maken van een advertentie en het kiezen van de juiste advertentie vrij eenvoudig is. Helaas is dit niet het geval. Mijn ervaring heeft mij geleerd dat veel bedrijven problemen hebben met het maken van een goed Google Ads account. Het regelmatig wijzigen (lay-out, toepassingen en mogelijkheden) van Google Ads is voor velen meestal de druppel te veel.

 

Je bent genoodzaakt om regelmatig jouw Google Ads account op te volgen want anders zal je vrij vlug afhaken.

 

Het grote voordeel van Google Ads is dat je tal van informatie krijgt. Adverteerders kunnen zien hoeveel mensen hun advertenties hebben gezien, hoeveel hebben doorgeklikt, hoelang en hoeveel pagina’s enz.. Budgetten kunnen ook flexibel worden aangepast, met de mogelijkheid om te bieden op basis van klikken, vertoningen of conversies.  Afhankelijk van de doelstellingen van de adverteerder.

 

Kort samengevat: Google Ads is een fantastische tool en zal je (indien goed ingesteld) zeker helpen jouw doelen te behalen. MAAR door de hoeveelheid informatie die jij krijgt is het niet eenvoudig. Een goede analyse zal zeker noodzakelijk zijn.

 

Gratis tip: Als jouw website of webshop niet in orde is, zal Google Ads jouw zeker niet kunnen helpen.