E-marketing

Een goede vindbaarheid en zichtbaarheid is cruciaal voor een webshop. De uitstraling van de webshop maakt dat jouw klanten u herkennen op de markt. Jouw webshop dient, of straffer nog, moet vertrouwen uitstralen. Geen vertrouwen = geen klanten. Daarvoor dien je rekening te houden met verschillende punten zoals: structuur van de webshop, gebruiksvriendelijkheid, kwaliteit van de foto's, een goede en duidelijke content, betalingsmogelijkheden, retourpolitiek, leveringspolitiek enz. 

 

Om hoog te scoren in de zoekmachines van deze wereld, zoals Google of Bing, kan je gebruik maken van SEA (Search Engine Advertising). SEA is betalend. Google Ads is in zekere zin een veilingsysteem: hoe meer je betaald voor een klik, hoe hoger je zal scoren met jouw advertentie. Het heeft als voordeel dat je vrij vlug resultaten kan boeken maar als nadeel dat het vrij prijzig kan uitvallen. Een zeer goede opvolging is raadzaam. Je dient eveneens rekening te houden met het feit dat indien men stopt met Google Ads, het verkeer naar de webshop of website eveneens stopt. Zie meer onder SEA-tips.

 

Een andere mogelijkheid om goed te scoren in de zoekmachines is SEO (Search Engine Optimization). Het doel is om zonder betaling een zo hoog mogelijke positie te behalen in de zoekmachines. Indien je dankzij SEO een aantal kwalitatieve verbeteringen aan jouw webshop/website hebt aangebracht, zullen deze aanpassingen een blijvende positieve invloed hebben op jouw positie. En dit is natuurlijk een groot voordeel. Opgelet: men mag niet uit het oog verliezen dat SEO een werk van lange adem is, dat het nooit af is en dat het niet zo vanzelfsprekend is. 

 

Een gezonde mix tussen SEO en SEA is dan ook aangeraden. Men kan zelfs beweren dat beiden een positieve invloed kunnen hebben op elkaar.

Meten is weten!! Het is natuurlijk positief dat men actief bezig is met SEO en SEA. Het zal zeker invloed hebben op de verkopen of conversies maar het kan natuurlijk geen kwaad om de resultaten te meten en af te toetsen aan jouw doelstellingen. Een goede hulpmiddel hiervoor is Google Analytics (GA4).

 

Een mogelijkheid om uw verkopen en naambekendheid van jouw webshop te vergroten is het samenwerken met marketplaces (bol.com, Amazon, enz..). Het is alvast de moeite waard om er aandacht aan te besteden en om na te gaan of dit past in de verkoop politiek van jouw bedrijf. Je hebt de nodige content, foto's en expertise reeds in jouw bezit? Waarom dan deze niet voor andere doeleinden gebruiken? 

 

Het is begrijpelijk dat veel webshophouders niet voldoende aandacht besteden aan E-marketing. Niet dat zij het belang ervan niet inzien maar een gebrek aan tijd of een gebrek aan kennis ( geen tijd om een opleiding te volgen) zorgen ervoor dat er onvoldoende aandacht wordt besteed aan SEO, SEA, Analytics enz. 

 

Maar geen nood. Dit is waar ik wel tijd voor heb en waar ik jullie met veel deskundigheid kan helpen. Je staat niet alleen voor. Ik streef naar een perfecte relatie met de klant. De belangen en doelen van de klant zijn voor mij primordiaal. Indien u meer informatie wenst kan u steeds vrijblijvend met mij contact opnemen of een afspraak maken.